Şimdiye kadar kayda değer yer gezip görmüş birisi olarak şunu söyleyebilirim ki Fas Çöl Turu hayatımda yaptığım en güzel turistik aktivitelerden biriydi. Yazıya başlamadan önce dünyanın en büyük sıcak çölü olan Sahra Çölü hakkında yazdığım Sahra Çölü hakkında ilginç bilgiler yazıma bir göz atmanızı tavsiye ediyorum.

Fas çöl turu
Erg Chebbi’ye tırmanmak sandığımızdan daha zordu ama manzarayı görünce yorgunluk kalmadı

Fas Çöl Turu Fikri

Emre ile Fas’ın en mistik şehirlerinden birisi olan Fez‘de, Fez Medina‘da bulunan otelimsi bir hanın gayet otantik döşenmiş lobisinde oturuyoruz. Bir sonraki gün nereye gideceğimize dair harita üzerinden araştırma yapıyoruz.

Hiç bir planımız yok! Marakeş‘e mi, Tanca’ya mı derken resepsiyon görevlisi Ahmad, Fas’a gelip de Fas Çöl Turu yapmadan dönmeyeceksiniz heralde? diyerek tüm Fas esnafının ustası olduğu pazarlama faaliyetlerine başlayıveriyor. 🙂

Evet Fas’ta böyle değişik otellerde kalmanızı öneriyorum 🙂

Bu sorudan 2 saat sonra kendimizi koridorunda çuvalların, sepetlerin, uyuyan insanların bulunduğu 90lı yıllardan kalma bir otobüsün son iki koltuğunda buluyoruz. Ahmad’a peki ya otobüsler rahat mıdır diye sorduğumda şu cevabı verdiğini hatırlıyorum:

-Yes! Veryyy comfortable!

Ulan Ahmad! Tur hakkında saydığın onca şey de umarım bu otobüsün very comfortable olması gibi değildir! 🙂 Değilmiş, başlayalım. Önce Fas Çöl Turu maliyeti nedir onla başlayalım!

Fas Çöl Turu Maliyeti Nedir?

fAS çÖL turu
Sahra Çölü Turu yaparken böyle kervanlara rastlayacaksınız

Fas Çöl Turu hakkında en çok merak edilen sorudayız şimdi sevgili gezginler. Fas Gezi Rehberi yazımda Fas esnaflarının her türlü ürün ve hizmete asıl fiyatının üç katını çektiklerini Emre ile başımızdan geçen komik bir anıyla anlatmıştım. Pazarlık meselesi Fas Çöl Turu için de geçerli.

Fas çöl turu
Birbiri ardına sürüp giden tepelerin hissettirdikleri paha biçilemez

Fazla uzatmadan Fas Çöl Turu Fiyatı nedir bakalım. Bu sorunun birden çok cevabı var. Kaç gün ve hangi araçla yapmak istediğinize, nereleri görmek ve nerede kalmak istediğinize göre fiyat oldukça değişiyor. Ancak 3 gün iki gece (bir gecesi çölde) sürecek bir turun fiyatı için genelde 150-200 Euro para istiyorlar.

Emre’den olağanüstü bir fotoğraf, en arkadaki gölge benim 🙂

Turu nereden alırsanız alın pazarlık yapın ve fiyatı düşürün. Biz Emre ile 60’ar Euro ödedik ama öyle 4 çarpı 4 (çarpıyı bulamadım klavyede) jiplerle otelimizden alınıp… gibi bir olay yoktu. Kliması dahi olmayan berbat bir otobüsle 13 saatlik yolculuk yaparak Merzouga‘ya vardık 🙂 Peki ya Fas Çöl Turu nereden satın alınır?

Fas Çöl Turu Nereden ve Nasıl Satın Alınır?

Sevgili gezginler! Fas Gezisi sırasında hangi şehirde olursanız olun, siz istemeseniz dahi size Fas Çöl Turu ile ilgili bir çok kişi bir çok teklif ile gelecek. Emin olabilirsiniz buna! 🙂 Yine aynı şekilde hangi şehirde olursanız olun, etrafta Sahra Çölü Turu düzenleyen bir turizm acentası bulacaksınız.

fas çöl turu
Evet çölde yanlız değiliz, dünyanın her yerinden turistler gelmiş Sahra Çölü’ne…

Nane çayınızı höpürdetirken veya fotoğraf çekerken yanınıza bir kaç fotoyla gelip Sahra Çölü Turu Rehberi olduğunu iddia edip ısrar eden arkadaşlara tabi ki aldanmayın. Benim tavsiyem kaldığınız otellerin concierge bölümleri varsa ilk hedefiniz orası olsun.

Şu kusursuz güzelliğe bakar mısınız…

Caddelerdeki acentalardan da rahatlıkla çöl turu satın alabilirsiniz. Hatta sevgili arkadaşlar Marakeş‘ten, Fez‘den veya herhangi bir şehirden Merzouga‘ya gidecek bir otobüs bulup hiç bir tur ayarlamadan da Fas Çöl Turu gezinizi başlatabilirsiniz. Merzouga‘da otobüsten iner inmez zaten yaklaşık 50 kişi, size çöl turu satmak için bekliyor olacak 🙂

Fas Çöl Turu Nereleri Kapsıyor?

Yukarda da söylediğim gibi Sahra Çölü maceranıza Fas’ın hemen hemen bütün şehirlerinden başlayabilirsiniz. Ancak gezginler genellikle Marakeş’ten başlıyorlar Fas Çöl Turu gezisine. Satın aldığınız tura göre Marakeş’ten başlayıp farklı bir şehirde de bitebilir.

Ben size kesinlikle Marakeş‘ten başlayıp Fez‘de sonlandırmanızı ya da Fez’dan başlayıp Marakeş’te sonlandırmanızı öneriyorum. Marakeş de, Fez de Faz Gezilecek Yerler listesinin olmazsa olmazı. Peki rota üzerinde nereler var?

Marakeş-Merzhouga arası yaklaşık 570 km. Otoban falan beklemeyin. Bu yol 10 saatten fazla sürüyor. Yoldaki manzaralar inanılmaz. Biz Fez-Merzouga-Marakeş yönünü yaptık ama size tam tersi yönü anlatıcam ki genelde kullanılan budur.

Tizi n'Tichka
Tizi n’Tichka işte böyle bir yer. Marakeş-Merzouga arası yolu çok seveceksiniz (!)

Tizi n’Tichka: Sahra Çölü‘ne varmadan önce aşmanız gereken büyük, çok büyük bir engel var arkadaşlar: Atlas Dağları! Efendim Bolu Dağı tüneli gibi bir tünel beklemeyin. Tırmanıyorsunuz! Ve bu dağların 2.300 metre yüksekliğinde Tizi n Tichka geçidi ve köyü sizleri bekliyor olacak.

fas çöl turu
Aït Benhaddou doğal bir film stüdyosu

Aït Benhaddou: Burayı görünce aklıma nedendir bilmem Halfeti geldi. Yol üzerinde mutlaka görülmesi gereken yerlerden birisi olan bu şirin köy belki biz Türklerin çok ilgisini çekmeyebilir ama diğer turistler buraya bayılıyorlar.

Hollywood’un gözde mekanlarından Ouarzazate

Ouarzazate: Varzazat diye okunan bu enteresan yer Harran ve Mardin karışımı olmuş biraz. Hal böyle olunca Hollywood’un burayı keşfetmesi çok uzun sürmemiş. Gladyatör, Game of Thrones gibi bir çok önemli yapıma ev sahipliği yapmış. Bir kaç stüdyoda hala burada bulunuyor.

Merzouga: Evet nihayet geldik Merzouga’ya. Fas Çöl Turu şimdi başlıyor dersek yanılmış olmayız. Burası Sahra Çölü‘nün başlangıç noktası denilebilecek bir yere kurulmuş neredeyse sadece otel ve pansiyonlardan oluşan bir köy. İlk geceyi burada geçirip ertesi gün çöle hareket ediliyor.

Ve Sahra Çölü…

Fas çöl turu
Sahra Çölü gezimize nihayet başlıyoruz….

Saat 16:00’da hazır olun diyor bizi çöle götürecek olan 14 yaşındaki rehberimiz Rashid. İkişer şişe su ve gece için kalın bir giysi alın yanınıza diye ekliyor. Fas Çöl Turu asıl şimdi başlıyor. Tam vaktinde otelin önünde söylenen yerdeyiz. Emre, ben ve bir İspanyol çiftten oluşan deve kervanımız harekete hazır.

Rashid 14 yaşında, bize rehberlik ediyor tüm sevecenliğiyle…

Rashid önümüze düşüyor ve Sahra Çölü Turu başlıyor. Develere alışmak biraz zaman alıyor. Biraz ilerledikten sonra ise sanki yılların bedevisiymişim gibi rahatım deve üzerinde. Aralık ayında olmamıza rağmen güneş yakıyor.

Fas çöl turu
Rashid’İn objektifinden mütevazi kervanımız…

Sahra Çölü olanca güzelliği ve büyüleyici ufkuyla önümüzde uzanıyor. Bir tepeden aşıyoruz ki önümüzde sonsuza uzanıyormuş hissini veren tepeler ardı ardına sıralanıyor. Hemen önümüzde en fazla birer yaşındaki ikiz çocuklarıyla Sahra Çölü Turu yapan bir çift var. Gerçekten inanılmaz! Biz sokağa bile çıkarmaya tereddüt ederken çocukları…

Bu gölge fotoğrafı da benden olsun 😉

Rashid önümüzde kah bağırarak, kah şarkı söyleyerek, kah bize laf atarak ilerliyor. O kadar keyifli bir yolculuk ki günlerce gidebilirmişim gibi hissediyorum. Ancak iki saat yol aldıktan sonra bir kuyu kenarına sıralanmış bir kaç çadırdan oluşan kampımıza varıyoruz.

Erg Chebbi

Fas çöl turu
Emre çok yorulmuş belli ama adamım çok güzelmiş burası deyip durdu 😉

Rashid büyük bir kum yığınını göstererek gün batımının tepeden izleyebilirsiniz diyor. Bence tırmanmaya başlayın diye de ekliyor. Burası 730 mt yüksekliği ile Sahra Çölü‘nün en yüksek erglerinden birisi olan Erg Chebbi!

Emre’nin portre çalışmalarından birisi: Çölde bir Türk!

Aşağıdan bakınca 10 dakikada tırmanabilirmişiz gibi duran kumulun tepesine ulaşmak bir saatten fazla sürüyor. Tepeye vardığımızda bitkinlikten yığılıyoruz yere. Fakat orada öyle bir manzara var ki kelimenin tam anlamıyla: BÜ-YÜ-LE-Yİ-Cİ!

Fas çöl turu
Geriye dönüp güzelliklere bakmaktan ilerliyemiyoruz ki 🙂

Gün batımının keyfinin uzun uzun çıkaralım dedik ama Ekvatora bu kadar yakınken güneş neredeyse birden bire düşüveriyor. Şaşırıyoruz bu kadar hızla batmasına. Tepenin üzerinde bir çok turist var bizim gibi. Eşleriyle, sevgilileriyle gelmiş olanlar gün batımını sarılıp, öpüşerek izliyorlar. Ben yanımdaki canım arkadaşım Emre’ye bakıyorum…Ulan! 🙂

Çölde Bir Gece

Fas çöl turu
Emre fotoğrafçılığını konuştururken ben de O’nu çekiyorum…

Hava iyice kararıp da yemek saati yanaşınca iniyoruz tepeden. Kurt gibi acıkmış durumdayız. Hemen sofranın başına oturuyoruz. Menümüz harika. Fas Gezi Rehberi yazımda anlattığım gibi Tajin yemeğini mutlaka denemelisiniz!

Çok acıktık çook, Çölde mumlar eşliğinde bir akşam yemeği, harika!

Çorba, Tajin ve pilavımızı, şerbetle birlikte mideye indirdikten sonra minderler ile döşenmiş Şark köşesine çekilip sohbet etmeye başlıyoruz. Sonra Rashid ve kamptaki diğer arkadaşları yöresel çalgılarını alıp geliyorlar ve harika bir müzik ziyafeti başlıyor. Tabi ki nane çayı eşliğinde! 🙂

Fas çöl turu
Sahra Orchestra! İnanılmaz eğlenceli bir akşamdı çocuklar, sağolun!

Bir iki saatlik eğlence ve muhabbetten sonra Rashid yatacağımız çadırı gösteriyor bize. Sabah 06:00’da hazır olmamızı söyledikten sonra dinlenmeye çekiliyor. Emre ile çölde bir gece keşfi yapmaya karar veriyoruz.

Olağanüstü Bir Gökyüzü

Sahra Çölü yeriyle, göğüyle büyülüyor insanı. Kamptan dışarı çıkıp karanlığa doğru bir kaç adım atıp kafamı yukarıya kaldırdığımda adeta şok oluyorum. Gökyüzünü ilk defa bu kadar ışıl ışıl, yıldızları ilk defa bu kadar belirgin ve parlak görüyorum. Üstelik ben köyde, yaylada büyümüş birisiyim.

Getirecektik o tripodu be Emre, Foto: wetown.org

İnanamıyorum gökyüzünün bu haline. Emre ile (evet malesef sevgilim ya da eşim yerine Emre ile) 🙂 kumlara sırt üstü uzanıp yaklaşık 2 saat bu olağanüstü manzarayı izliyorum. Yukarıda bir şölen var sanki. Arkadaşlar Fas Çöl Turu sırf bu yıldız yağmurunu görmek için bile yapılır.

Fas Çöl Turu Tavsiyeler

En fazla 1 yaşında ikiz çocuklarıyla Sahra Çölü’ne gelmiş Fransız çift
  • Fas’ta hangi şehirde olursanız olun size Sahra Çölü Turu satmak isteyen birileri mutlaka çıkacak. Yoldan geçen adamlardan tur satın almayın.
  • Fas Gezi Rehberi yazımda söylediğim gibi Fas’ta ne satın alıyorsanız alın mutlaka pazarlık yapın. Fas Çöl Turu için de aynı şey geçerli.
  • Çöl turu satın aldığınızda sonradan herhangi bir sorun yaşamamak için tura nelerin dahil olduğunu iyice netleştirin.
  • Herhangi bir yerden tur satın almak zorunda da değilsiniz. Merzouga‘ya giden bir otobüse atlayın. Sabah otobüsten indiğinizde sizi onlarca kişi karşılıyor olacak tur için. 🙂
  • Çöle giderken yanınızda mutlaka uzun kollu bir giysi olsun hatta özellikle kış aylarında gidecekseniz yanınızda mutlaka kalın bir şeyler götürün.
  • Kıyafet önemli. Güneşten korunmak için şapka, olası bir kum fırtınası için atkı, fular tazı bir şeyler götürün.
  • Fotoğraf çekmeyi sevenler için; çölde geniş açı lens olmazsa olmaz. Gece olağanüstü bir gökyüzü manzarasını fotoğraflamak istiyorsanız da tripod götürün.

Ve Dönüş yolu….

Sabah erkenden kalkıp neredeyse deve üstünde uyuklayarak Merzouga’ya geri dönüyoruz. Otelde güzel bir kahvaltı yapıp Marakeş‘e gitmek üzere otobüs terminalinin yolunu tutuyoruz. Yukarıda da söylediğim gibi bizim Sahra Çölü maceramız Fez‘den başlamıştı. Dolayısıyla dönüşümüz de Marakeş‘e oldu.

fas çöl turu
Marakeş, Fas Gezilecek Yerler denildiği zaman ilk akla gelen yer!

Yine 90lı yıllardan kalma 302lerden biri perona yanaşınca dönüş yolunun nasıl geçeceğine dair bir fikir edinmiş oluyoruz. 🙂 Fas Çöl Turu gezimizin sonuna gelirken ben bir daha gelirim buraya Emre, kesin! diyorum. Kesin! 🙂 Marakeş’e varmamız 12 saatimizi alıyor. Peki orada ne mi yaptık? Marakeş Gezi Rehberi yazımda görüşmek üzere! 🙂